Blog Layout

Google My Business profiel

Is jouw profiel geoptimaliseerd?

Als onze klanten vragen:
”Wat is dat precies een GMB?” en we antwoorden:
“Dat met dat kaartje bovenaan de zoekresultaten”, dan weten ze vaak wel waarover we het hebben.


Maar wat een GMB nu precies is, waarom je het als ondernemer zeker moet hebben en dat we dat profiel ook kunnen ranken, dat is veel minder geweten. 

Dus daarom een verhelderende blog over Google My Business


Een extra service

“Google mijn bedrijf” (in het Nederlands) is door Google ontworpen met als doel lokale handelaars zichtbaarder te maken bij de zoekresultaten.

Het is een extra manier om jouw bedrijf in de spotlight te zetten. Eigenlijk is het een advertentiedienst (die werkt zoals een social media profiel) en die vooral interessant is voor lokale bedrijven.


Potentiële klanten googlen steeds vaker op hun smartphone en als je dan onmiddellijk resultaten krijgt op een plattegrond, is dat mooi meegenomen.
Jouw GMB profiel toont aan de klant allerlei informatie over jouw bedrijf: je naam, je telefoonnummer, je adres, openingstijden, e-mailadres, …
Alle informatie staat hier dus samen én het is een makkelijke manier om contact te leggen met je (potentiële) klanten.


Opgelet: om een GMB profiel aan te maken moet je wel beschikken over een fysieke locatie aangezien je een te verifiëren adres moet ingeven. Als jij een webwinkel hebt, kan je geen GMB profiel aanmaken.


Naast het feit dat je er dus je online vindbaarheid mee vergroot, is er nog een groot voordeel: het is helemaal gratis!


Kan je jouw GMB bovenaan laten verschijnen bij de zoekresultaten?

Ja dat kan!
Maar het is niet gemakkelijk.
Een GMB ranken is minder voorspelbaar dan een website ranken.
Gelukkig weten wij ondertussen welke knopjes we moeten indrukken om de organische ranking van een GMB te beïnvloeden. 😀


Wat kan je zelf doen?

  • Optimaliseer je account en hou je informatie up-to-date: vul zoveel mogelijk categorieën in en pas aan als er iets verandert.


  • Voeg foto ‘s toe: mensen willen graag zien hoe je dienst/product eruit ziet dus laat ze kennismaken via foto ‘s.


  • Ga actief op zoek naar reviews. We ondervinden vaak dat gewoon de vraag stellen aan je klanten, vaak onvoldoende is. Maak bijvoorbeeld een QR code die je klanten kunnen scannen. Zo kunnen ze je onmiddellijk 5* geven!


  • Probeer zoveel mogelijk bedrijfsvermeldingen te krijgen. Deze zullen helpen om je lokaal zo zichtbaar mogelijk te maken. Vermeld jouw NAT (naam - adres - telefoon) bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn en de Yelp. Hoe meer vermeldingen, hoe beter. 



Waarom moet je inzetten op je GMB?

70% van de mensen die online iets opzoeken, maken gebruik van Google.
Dat betekent ook dat de GMB ‘s telkens bovenaan poppen, net onder de advertenties en boven de organische ranking van de websites.
Daar wil je als ondernemer toch bijstaan? Of wil je de boot missen?
Uit onderzoek blijkt dat 56% van diegenen die je GMB profiel bekeken hebben ook zal doorklikken naar je website.
Als je bovenaan staat met je GMB én je website bovenaan staat in de organische ranking, dan is het bingo!
Op die manier vang je de meeste leads!
Overtuigd?



Wij zetten volop in op het aanmaken én ranken van GMB ‘s voor onze klanten.

Maak een afspraak in onze agenda als je wil weten hoe we ook jou GMB profiel kunnen optimaliseren.


Tot snel
Barbara & David

Klaar om in zee te gaan met Maro Media?

Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!

Stuur ons een bericht en we nemen contact op. 

Of bel ons:  0494 30 86 64

Agency Contact Form

Nog meer tips: 

14 apr., 2024
Waarom sociale media onmisbaar is
31 mrt., 2024
Heb jij een website maar vind je het moeilijk om gezien te worden in Google? Wil je graag je online zichtbaarheid vergroten maar wil je nog niet de stap zetten om een SEO-bedrijf in Gent in te schakelen? Geen zorgen, je bent niet alleen. Veel mensen staan voor dit dilemma: ze willen hun website optimaliseren voor zoekmachines, maar hebben niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je zelf kunt nemen om je SEO te verbeteren. Zoekwoorden Een van de grootste uitdagingen bij het optimaliseren van je website is het vinden van de juiste zoekwoorden. Maar hier is het goede nieuws: je hoeft geen dure tools te gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. Begin met het brainstormen van woorden en zinnen die verband houden met jouw website en wat je te bieden hebt. Denk na over de vragen die mensen zouden stellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Gebruik vervolgens een gratis programma zoals de Zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest om te zien hoe vaak deze zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn. Op deze manier weet je hoe kwalitatief je zoekwoorden zijn en of mensen er daadwerkelijk naar zoeken. Kies vervolgens een aantal relevante zoekwoorden om op te focussen en verwerk ze op een natuurlijke manier in de inhoud van je website. Laadsnelheid Een snelle laadtijd is altijd gunstig voor je website, niet alleen omdat dat fijn is voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de rangschikking op Google. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter hij het zal doen in termen van SEO. Om erachter te komen wat de laadtijd is van jouw website, hoef je gelukkig geen technisch genie te zijn. Hier kun je namelijk ook gratis tools voor gebruiken zoals PageSpeed Insights of GTmetrix . Mobielvriendelijk Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen dingen opzoeken op mobiele apparaten. Gelukkig bieden veel hosting-platforms (waar je je website op hebt gemaakt/laten maken), zoals WordPress of WIX , veel mobielvriendelijke opties om je hierbij te helpen. De inhoud Het hebben van een hoogwaardige inhoud op je website is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle SEO-strategie. Google geeft de voorkeur aan websites die relevante en waardevolle inhoud publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ-pagina (frequently asked questions-pagina) waarop je antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over jouw product of dienst. Hoe je dit het beste aanpakt? Begin met het identificeren van onderwerpen die interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep en schrijf vervolgens een tekst die deze onderwerpen behandelt op een informatieve en boeiende manier. Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te verrijken en maak het gemakkelijk te delen op sociale media. Vergeet ook niet om je zoekwoorden in je inhoud te verwerken om je kans op een goede rangschikking in Google te vergroten. Geduld In een notendop, zelfs als je nog niet klaar bent om een ​​professioneel SEO-bedrijf in Gent in te schakelen, zijn er dus nog steeds veel dingen die je zelf kunt doen om je website beter vindbaar te maken op Google. Met een beetje tijd, moeite en geduld kun je je SEO-strategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor meer organisch verkeer naar je websi te.
28 aug., 2023
Onze beste tips om te reageren op online reacties. 
04 aug., 2023
Een handleiding voor marketing in de digitale wereld vandaag
17 mei, 2023
Weet jj hoe je deze knoppen moet gebruiken om je conversie te verhogen?
24 mrt., 2023
Waarom klikken websitebezoekers weg?
03 mrt., 2023
Practice what you preach!
door Tori Klein 13 mrt., 2019
Zo gaat het meestal: Je hebt net een project afgewerkt waar je trots op bent en plots schiet het je te binnen: je moet nog een foto trekken voor op Facebook! Je maakt snel de foto, opent de app op je telefoon, verzint een tekstje en klikt op "post". En oops; het was al 7 weken geleden dat je nog eens iets had gepost. Herkenbaar? Soms horen we ondernemers zeggen: "Ik heb dat niet nodig al die social media en ik heb daar ook geen tijd voor". Jammer, want ze laten een mooie kans liggen. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste redenen waarom je wel online actief moet zijn: Je verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je deelt je realisaties Je toont wie je bent en waarvoor je (jouw bedrijf) staat Geloofwaardigheid Klanten gaan online op zoek naar een dienst of bedrijf dat ze nodig hebben. In de meeste gevallen zullen ze Googlen maar steeds vaker belanden ze op jouw social media kanalen. Als die niet volledig zijn ingesteld of wanneer je al heel lang niks meer hebt gepost, dan geeft dat geen goede indruk. Wil je jouw potentiele klanten laten denken dat je maar half werk levert? Of dat je niet meer actief bent? Social media kanalen zijn eigenlijk digitale visitekaartjes. Je wil toch een goede indruk maken? Zorg ervoor dat je regelmatig post en zorg dat je een plan hebt. In een volgende blog gaan we hier dieper op in. Realisaties Heb je net een project afgewerkt? Heb je een mooie review ontvangen? Delen dan maar! Je social media kanalen zijn hét platform bij uitstek om te tonen waar je mee bezig bent en een portfolio op te bouwen. Klanten smullen van jouw resultaten en vinden het leuk om te zien waarmee je bezig bent. Als je weinig IT vaardigheden hebt en niet weet hoe je je website moet aanpassen, dan zijn je social media kanalen the way to go! Show yourself We snappen het: je staat niet graag in de belangstelling en wil eigenlijk niet zelf op de foto. Maar weet dat je klanten vaak bij jou kopen omdat JIJ het bent! Het gaat om JOU want de diensten of het product dat jij levert kunnen ze ook elders verkrijgen. Social media is een ideaal kanaal om aan jouw klanten te tonen wie je bent, waarvoor je staat en waarom ze bij jou klant moeten worden/blijven. It 's all about you! Hopelijk ben je overtuigd waarom die social media kanalen zo belangrijk zijn. En neen: je hoeft niet zelf een dansje te doen voor op TIK TOK. Maar ga aan de slag en denk na over wat je dan wél kan doen! In een volgende blog geven we hierover zeker nog tips. Wij helpen graag om samen met jou een plan op te stellen of om content uit te werken. Voor een aantal klanten onderhouden wij hun social media kanalen en posten we meerdere berichten per week. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak even een afspraak in onze agenda en we luisteren graag naar hoe we kunnen helpen! Tot snel Barbara & David
Share by: