Blog Layout

Blijven jouw websitebezoekers hangen?

Waarom klikken websitebezoekers weg?

Wist je dat je slechts 3 luttele seconden de tijd hebt om bezoekers van je website te overtuigen om te blijven?
3 seconden!
Dat is heel weinig! 


Bekijk eens de statistieken op je Google Analytics.
Ga naar doelgroepoverzicht en zoek daar naar gemiddelde sessieduur.
En? Hoeveel seconden is het bij jou?


Google houdt deze gegevens niet zomaar bij. Hoe langer mensen op je pagina blijven hangen, hoe meer relevante content ze bevat. En daar houdt Google natuurlijk van: hij zal je belonen met een hogere plaats in de zoekresultaten. Mooi meegenomen dus!


Er zijn een aantal redenen waarom de bezoekers wegklikken van jouw website.
Hier zijn de belangrijkste:


Ze verwachten iets anders te zien

Soms beland je op een website en krijg je er kop noch staart aan: je weet niet waarover het gaat, de content is niet logisch opgebouwd, de foto ‘s komen niet overeen met de inhoud… Kortom, de website is onduidelijk.
Hier zijn onze tips om dit te vermijden:


Eenvoud: 

ga voor eenvoudige en duidelijke boodschappen. Denk aan je taalgebruik en schrijf in een actieve vorm. En vooral: KISS (keep it super simple!) Wees helder en vertel je boodschap kort en krachtig.


Structuur:
denk na over een logische volgorde. Begin bij het begin en zet niet alles door elkaar. 


Samenhang: 

zorg dat alles klopt: je stijl, je content, de visuals. De bezoeker wil alles als 1 geheel ervaren. 


Toegankelijkheid: 

bouw je website niet alleen voor een weergave van een laptop, maar ook voor op een smartphone


Ze vinden niet wat ze zoeken

Als mensen het antwoord niet onmiddellijk vinden, klikken ze weg of keren ze terug naar de zoekresultaten in Google.
Het is belangrijk dat je voldoende structuur aanbrengt en je website een logische opbouw heeft. Zo zullen bezoekers snel terechtkomen waar ze moeten zijn. 

Help ze met hun zoektocht door de keuzes te beperken. 

Wees helder in de navigatie en in de menubalken. 

Wist je trouwens dat bezoekers slechts 25% van je content effectief lezen?

Ze lezen de rest diagonaal, scannen teksten en zoeken naar keywords.
Onze grootste tip hiervoor is om gebruik te maken van:

subtitels

foto’s

vette tekst

lijstjes (zoals deze)

links


Je website komt niet geloofwaardig over

Wanneer er ook maar enige twijfel is over de credibility van je bedrijf, zal de bezoeker onmiddellijk wegklikken. Probeer daarom een zo geloofwaardige indruk te maken. Dat kan je doen door een paar testimonials op je homepage te zetten. Zorg wel dat deze echt zijn want vaak gaan klanten deze mensen opzoeken op social media.
Nog een tip: zet geen ads op je website. Niet alleen zal je pagina trager laden, maar het komt ook niet goed over. Er wordt minder waarde gehecht aan je boodschap en hebben een negatieve impact op het vertrouwen. Maak je website zo persoonlijk mogelijk. Als bezoekers zien dat het om een écht bedrijf gaat, stijgt de credibility en vergroot de kans dat ze blijven hangen en de rest ook lezen. 


Ze weten niet wat de volgende stap is

Wat is de juiste, logische volgende stap die je bezoeker moet nemen?
Zorg dat er geen doolhof van links zijn want op die manier haakt de bezoeker af. 

Wij adviseren aan onze klanten dat elke pagina 3 internal links moet hebben. Concreet wil dat zeggen dat je op je ganse website 3 keer refereert naar elke pagina.
Dat is meer dan voldoende.
Maak verder ook gebruik van CTA buttons (= call to action): op elke pagina mogen er maximum 6 CTA buttons staan. Meer is echt overbodig en zorgt voor verwarring bij de bezoekers. Denk goed na over voor welke CTA knoppen je kiest: als ze niet logisch zijn, zal er nooit op geklikt worden. Zorg dat je knoppen opvallen en dat ze kloppen met de verwachtingen die je schept: een knop “contact” leid je naar een contactpagina en niet naar een winkelmandje. 

Sommige websites staan vol met CTA buttons en zo ziet niemand nog het bos door de bomen. 



Ik hoop dat ik jou heb kunnen inspireren om op een kritische manier naar je website te kijken.
Maak gebruik van onze tips en pas aan waar nodig.
Heb je nog een vraag of wil je graag eens ons advies: stuur een berichtje!

We komen graag met jou in contact.
Succes!




Klaar om in zee te gaan met Maro Media?

Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!

Stuur ons een bericht en we nemen contact op. 

Of bel ons:  0494 30 86 64

Agency Contact Form

Nog meer tips: 

14 apr., 2024
Waarom sociale media onmisbaar is
31 mrt., 2024
Heb jij een website maar vind je het moeilijk om gezien te worden in Google? Wil je graag je online zichtbaarheid vergroten maar wil je nog niet de stap zetten om een SEO-bedrijf in Gent in te schakelen? Geen zorgen, je bent niet alleen. Veel mensen staan voor dit dilemma: ze willen hun website optimaliseren voor zoekmachines, maar hebben niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je zelf kunt nemen om je SEO te verbeteren. Zoekwoorden Een van de grootste uitdagingen bij het optimaliseren van je website is het vinden van de juiste zoekwoorden. Maar hier is het goede nieuws: je hoeft geen dure tools te gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. Begin met het brainstormen van woorden en zinnen die verband houden met jouw website en wat je te bieden hebt. Denk na over de vragen die mensen zouden stellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Gebruik vervolgens een gratis programma zoals de Zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest om te zien hoe vaak deze zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn. Op deze manier weet je hoe kwalitatief je zoekwoorden zijn en of mensen er daadwerkelijk naar zoeken. Kies vervolgens een aantal relevante zoekwoorden om op te focussen en verwerk ze op een natuurlijke manier in de inhoud van je website. Laadsnelheid Een snelle laadtijd is altijd gunstig voor je website, niet alleen omdat dat fijn is voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de rangschikking op Google. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter hij het zal doen in termen van SEO. Om erachter te komen wat de laadtijd is van jouw website, hoef je gelukkig geen technisch genie te zijn. Hier kun je namelijk ook gratis tools voor gebruiken zoals PageSpeed Insights of GTmetrix . Mobielvriendelijk Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen dingen opzoeken op mobiele apparaten. Gelukkig bieden veel hosting-platforms (waar je je website op hebt gemaakt/laten maken), zoals WordPress of WIX , veel mobielvriendelijke opties om je hierbij te helpen. De inhoud Het hebben van een hoogwaardige inhoud op je website is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle SEO-strategie. Google geeft de voorkeur aan websites die relevante en waardevolle inhoud publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ-pagina (frequently asked questions-pagina) waarop je antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over jouw product of dienst. Hoe je dit het beste aanpakt? Begin met het identificeren van onderwerpen die interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep en schrijf vervolgens een tekst die deze onderwerpen behandelt op een informatieve en boeiende manier. Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te verrijken en maak het gemakkelijk te delen op sociale media. Vergeet ook niet om je zoekwoorden in je inhoud te verwerken om je kans op een goede rangschikking in Google te vergroten. Geduld In een notendop, zelfs als je nog niet klaar bent om een ​​professioneel SEO-bedrijf in Gent in te schakelen, zijn er dus nog steeds veel dingen die je zelf kunt doen om je website beter vindbaar te maken op Google. Met een beetje tijd, moeite en geduld kun je je SEO-strategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor meer organisch verkeer naar je websi te.
28 aug., 2023
Onze beste tips om te reageren op online reacties. 
04 aug., 2023
Een handleiding voor marketing in de digitale wereld vandaag
17 mei, 2023
Weet jj hoe je deze knoppen moet gebruiken om je conversie te verhogen?
08 mrt., 2023
Is jouw profiel geoptimaliseerd?
03 mrt., 2023
Practice what you preach!
door Tori Klein 13 mrt., 2019
Zo gaat het meestal: Je hebt net een project afgewerkt waar je trots op bent en plots schiet het je te binnen: je moet nog een foto trekken voor op Facebook! Je maakt snel de foto, opent de app op je telefoon, verzint een tekstje en klikt op "post". En oops; het was al 7 weken geleden dat je nog eens iets had gepost. Herkenbaar? Soms horen we ondernemers zeggen: "Ik heb dat niet nodig al die social media en ik heb daar ook geen tijd voor". Jammer, want ze laten een mooie kans liggen. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste redenen waarom je wel online actief moet zijn: Je verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je deelt je realisaties Je toont wie je bent en waarvoor je (jouw bedrijf) staat Geloofwaardigheid Klanten gaan online op zoek naar een dienst of bedrijf dat ze nodig hebben. In de meeste gevallen zullen ze Googlen maar steeds vaker belanden ze op jouw social media kanalen. Als die niet volledig zijn ingesteld of wanneer je al heel lang niks meer hebt gepost, dan geeft dat geen goede indruk. Wil je jouw potentiele klanten laten denken dat je maar half werk levert? Of dat je niet meer actief bent? Social media kanalen zijn eigenlijk digitale visitekaartjes. Je wil toch een goede indruk maken? Zorg ervoor dat je regelmatig post en zorg dat je een plan hebt. In een volgende blog gaan we hier dieper op in. Realisaties Heb je net een project afgewerkt? Heb je een mooie review ontvangen? Delen dan maar! Je social media kanalen zijn hét platform bij uitstek om te tonen waar je mee bezig bent en een portfolio op te bouwen. Klanten smullen van jouw resultaten en vinden het leuk om te zien waarmee je bezig bent. Als je weinig IT vaardigheden hebt en niet weet hoe je je website moet aanpassen, dan zijn je social media kanalen the way to go! Show yourself We snappen het: je staat niet graag in de belangstelling en wil eigenlijk niet zelf op de foto. Maar weet dat je klanten vaak bij jou kopen omdat JIJ het bent! Het gaat om JOU want de diensten of het product dat jij levert kunnen ze ook elders verkrijgen. Social media is een ideaal kanaal om aan jouw klanten te tonen wie je bent, waarvoor je staat en waarom ze bij jou klant moeten worden/blijven. It 's all about you! Hopelijk ben je overtuigd waarom die social media kanalen zo belangrijk zijn. En neen: je hoeft niet zelf een dansje te doen voor op TIK TOK. Maar ga aan de slag en denk na over wat je dan wél kan doen! In een volgende blog geven we hierover zeker nog tips. Wij helpen graag om samen met jou een plan op te stellen of om content uit te werken. Voor een aantal klanten onderhouden wij hun social media kanalen en posten we meerdere berichten per week. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak even een afspraak in onze agenda en we luisteren graag naar hoe we kunnen helpen! Tot snel Barbara & David
Share by: