Blog Layout

Wat is leadgeneration en waarom is het voor jouw bedrijf onmisbaar?

Leads en conversie

Leadgeneration en conversiepercentage


Elk bedrijf heeft belang bij leadgeneration.
Het is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie en het is ook onze core business.
Hierin zit onze expertise vervat en in deze blog vertellen we wat we hiermee precies bedoelen. 


Leadgeneratie betekent letterlijk
het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen

Klinkt interessant en belangrijk toch?
Dat is het ook maar in de praktijk is het niet zo makkelijk.
Er zijn heel veel manieren om leads te verzamelen en daardoor is het moeilijk om écht expertise te verzamelen.

Warme lead vs koude lead
Volgens de definitie is een warme lead een potentiële klant die al gehoord heeft over jouw bedrijf of over jouw diensten.
Als je een schildersbedrijf hebt en jouw buurman vertelt tijdens een praatje met de bakkersvrouw dat jij ook gevels schildert, dan is dat een warme lead.
De kans dat de bakkersvrouw met jou contact opneemt is relatief groot. Toch als ze schilderwerken plant :-)

Een koude lead daarentegen heeft nog nooit van jou gehoord; er is geen relatie tussen de klant en de verkoper. Een bezoeker van jouw website die een contactformulier invult, is een koude lead.
In een ideale wereld willen we zoveel mogelijk koude leads omzetten naar warme leads want dat zal voor meer omzet (aka conversie) zorgen.

Elke lead, warm of koud, betekent dus een kans voor jou als ondernemer om een klant te winnen. 



Conversie

In de letterlijke zin betekent conversie “omwisseling”. En dat is het eigenlijk ook.
Je wisselt de lead om naar een klant.
Dat klinkt ook weer geweldig simpel, maar in de praktijk merken we dat heel veel ondernemers hier de kaas van hun brood laten eten.
Vaak wordt conversie uitgedrukt in procent: hoeveel procent van de leads worden omgezet in klanten?
Uiteraard hangt dit af van sector tot sector: een autoverkoper zal een lager conversiepercentage hebben dan een taxichauffeur.

Maar je hebt hier wel degelijk zelf heel veel invloed op.


We delen graag onze tips van hoe we het zelf aanpakken:


1. Ga actief, snel en vol enthousiasme achter elke lead aan. 

Je reactiesnelheid is van groot belang. Hoe sneller je reageert op een lead, hoe groter de kans dat je de potentiële klant ook effectief te pakken krijgt. Bovendien wil je de concurrentie voor zijn en dus hoe sneller je reageert, hoe beter. Onze ervaring is dat als je langer dan 24 uur wacht om te reageren op een koude lead, het niet meer goed komt. 


2. Wees voorbereid

Vaak gaan we vooraf informatie over de lead verzamelen: we checken de website en we kijken wat er op sociale media te lezen valt. Zo zijn we voorbereid op het eerste gesprek. Daarnaast hebben we altijd een resem vragen die we willen stellen zodat we een goed zicht krijgen op waar de lead hulp bij kan gebruiken.
In dat eerste gesprek willen we vooral onze lead beter leren kennen, want als je goed weet wat de behoeften zijn, kan je een passend antwoord geven.
Aan het einde van het gesprek hebben we altijd een vervolgstap vastgelegd. Zo weet de lead wat hij kan verwachten de komende weken. 


3. Zet een strategie op

Na dat eerste gesprek gaan we aan de slag en bekijken we hoe we onze klant kunnen helpen.
Wat is de vraag en op welke antwoord kunnen we geven?
We zetten een duidelijk en concreet plan op en koppelen dit terug naar de klant. Dit geeft vertrouwen en op die manier kunnen we laten zien dat we weten waarmee we bezig zijn. 


4. Zoek een manier om de leads bij te houden

Soms komen er veel leads tegelijk binnen. Het is belangrijk om het overzicht te bewaren en om te weten in welke fase je zit. Zelf zijn we grote fan van
Teamleader!
Maar misschien werkt pen en papier voor jou net zo goed!



 
Lead generation is dus een van de belangrijkste onderdelen van marketing.
Zonder leads wordt het heel lastig om iets te verkopen en dus wil je op zoveel mogelijk verschillende manieren leads binnen krijgen. 

Maro Media focust zich vooral op online leadgeneratie: we genereren leads voor jouw bedrijf via internet. Dat kan via een website, Google ads, Facebook ads, funnels, …
Er zijn heel veel mogelijkheden.

Concreet zetten we een grote, brede trechter op en “vangen” op die manier zoveel mogelijk leads.
Leads die online via een website binnen komen, zijn koude leads.
Je zal dus een tandje moeten bijsteken om je conversiepercentage zo hoog mogelijk te krijgen.


Heb jij interesse om je conversiepercentage te verhogen? Wil je meer leads genereren?
Wil je gewoon met ons eens sparren hierover? Wil je weten wat een funnel is?
Top!
Maak een afspraak in onze agenda!
We vinden het leuk om met zoveel mogelijk ondernemers contact te hebben.
Tot snel!







Klaar om in zee te gaan met Maro Media?

Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!

Stuur ons een bericht en we nemen contact op. 

Of bel ons:  0494 30 86 64

Agency Contact Form

Nog meer tips: 

14 apr., 2024
Waarom sociale media onmisbaar is
31 mrt., 2024
Heb jij een website maar vind je het moeilijk om gezien te worden in Google? Wil je graag je online zichtbaarheid vergroten maar wil je nog niet de stap zetten om een SEO-bedrijf in Gent in te schakelen? Geen zorgen, je bent niet alleen. Veel mensen staan voor dit dilemma: ze willen hun website optimaliseren voor zoekmachines, maar hebben niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je zelf kunt nemen om je SEO te verbeteren. Zoekwoorden Een van de grootste uitdagingen bij het optimaliseren van je website is het vinden van de juiste zoekwoorden. Maar hier is het goede nieuws: je hoeft geen dure tools te gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. Begin met het brainstormen van woorden en zinnen die verband houden met jouw website en wat je te bieden hebt. Denk na over de vragen die mensen zouden stellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Gebruik vervolgens een gratis programma zoals de Zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest om te zien hoe vaak deze zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn. Op deze manier weet je hoe kwalitatief je zoekwoorden zijn en of mensen er daadwerkelijk naar zoeken. Kies vervolgens een aantal relevante zoekwoorden om op te focussen en verwerk ze op een natuurlijke manier in de inhoud van je website. Laadsnelheid Een snelle laadtijd is altijd gunstig voor je website, niet alleen omdat dat fijn is voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de rangschikking op Google. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter hij het zal doen in termen van SEO. Om erachter te komen wat de laadtijd is van jouw website, hoef je gelukkig geen technisch genie te zijn. Hier kun je namelijk ook gratis tools voor gebruiken zoals PageSpeed Insights of GTmetrix . Mobielvriendelijk Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen dingen opzoeken op mobiele apparaten. Gelukkig bieden veel hosting-platforms (waar je je website op hebt gemaakt/laten maken), zoals WordPress of WIX , veel mobielvriendelijke opties om je hierbij te helpen. De inhoud Het hebben van een hoogwaardige inhoud op je website is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle SEO-strategie. Google geeft de voorkeur aan websites die relevante en waardevolle inhoud publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ-pagina (frequently asked questions-pagina) waarop je antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over jouw product of dienst. Hoe je dit het beste aanpakt? Begin met het identificeren van onderwerpen die interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep en schrijf vervolgens een tekst die deze onderwerpen behandelt op een informatieve en boeiende manier. Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te verrijken en maak het gemakkelijk te delen op sociale media. Vergeet ook niet om je zoekwoorden in je inhoud te verwerken om je kans op een goede rangschikking in Google te vergroten. Geduld In een notendop, zelfs als je nog niet klaar bent om een ​​professioneel SEO-bedrijf in Gent in te schakelen, zijn er dus nog steeds veel dingen die je zelf kunt doen om je website beter vindbaar te maken op Google. Met een beetje tijd, moeite en geduld kun je je SEO-strategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor meer organisch verkeer naar je websi te.
28 aug., 2023
Onze beste tips om te reageren op online reacties. 
04 aug., 2023
Een handleiding voor marketing in de digitale wereld vandaag
17 mei, 2023
Weet jj hoe je deze knoppen moet gebruiken om je conversie te verhogen?
24 mrt., 2023
Waarom klikken websitebezoekers weg?
08 mrt., 2023
Is jouw profiel geoptimaliseerd?
03 mrt., 2023
Practice what you preach!
door Tori Klein 13 mrt., 2019
Zo gaat het meestal: Je hebt net een project afgewerkt waar je trots op bent en plots schiet het je te binnen: je moet nog een foto trekken voor op Facebook! Je maakt snel de foto, opent de app op je telefoon, verzint een tekstje en klikt op "post". En oops; het was al 7 weken geleden dat je nog eens iets had gepost. Herkenbaar? Soms horen we ondernemers zeggen: "Ik heb dat niet nodig al die social media en ik heb daar ook geen tijd voor". Jammer, want ze laten een mooie kans liggen. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste redenen waarom je wel online actief moet zijn: Je verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je deelt je realisaties Je toont wie je bent en waarvoor je (jouw bedrijf) staat Geloofwaardigheid Klanten gaan online op zoek naar een dienst of bedrijf dat ze nodig hebben. In de meeste gevallen zullen ze Googlen maar steeds vaker belanden ze op jouw social media kanalen. Als die niet volledig zijn ingesteld of wanneer je al heel lang niks meer hebt gepost, dan geeft dat geen goede indruk. Wil je jouw potentiele klanten laten denken dat je maar half werk levert? Of dat je niet meer actief bent? Social media kanalen zijn eigenlijk digitale visitekaartjes. Je wil toch een goede indruk maken? Zorg ervoor dat je regelmatig post en zorg dat je een plan hebt. In een volgende blog gaan we hier dieper op in. Realisaties Heb je net een project afgewerkt? Heb je een mooie review ontvangen? Delen dan maar! Je social media kanalen zijn hét platform bij uitstek om te tonen waar je mee bezig bent en een portfolio op te bouwen. Klanten smullen van jouw resultaten en vinden het leuk om te zien waarmee je bezig bent. Als je weinig IT vaardigheden hebt en niet weet hoe je je website moet aanpassen, dan zijn je social media kanalen the way to go! Show yourself We snappen het: je staat niet graag in de belangstelling en wil eigenlijk niet zelf op de foto. Maar weet dat je klanten vaak bij jou kopen omdat JIJ het bent! Het gaat om JOU want de diensten of het product dat jij levert kunnen ze ook elders verkrijgen. Social media is een ideaal kanaal om aan jouw klanten te tonen wie je bent, waarvoor je staat en waarom ze bij jou klant moeten worden/blijven. It 's all about you! Hopelijk ben je overtuigd waarom die social media kanalen zo belangrijk zijn. En neen: je hoeft niet zelf een dansje te doen voor op TIK TOK. Maar ga aan de slag en denk na over wat je dan wél kan doen! In een volgende blog geven we hierover zeker nog tips. Wij helpen graag om samen met jou een plan op te stellen of om content uit te werken. Voor een aantal klanten onderhouden wij hun social media kanalen en posten we meerdere berichten per week. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak even een afspraak in onze agenda en we luisteren graag naar hoe we kunnen helpen! Tot snel Barbara & David
Share by: