Blog Layout

Wat is digital marketing?

Een handleiding voor marketing in de digitale wereld vandaag


digital marketing stratedie

Miljarden mensen maken elke dag gebruik van het internet om toegang te krijgen tot informatie en waardevolle content. De connectiviteit is groter dan ooit tevoren en zal naar verwachting alleen maar toenemen.


In onze huidige maatschappij is traditionele marketing steeds meer naar de achtergrond verdwenen, terwijl digital marketing steeds meer en meer op de voorgrond treedt.

Om van online bezoekers klanten te maken, moet elk bedrijf zich aanpassen aan deze verandering.

En laat dat nu net onze expertise zijn 🙂


Door het gebruik van digitale strategieën kun je hoogwaardige leads genereren.
We spreken dan over:

  • zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • zoekmachine adverteren (SEA)
  • social media marketing
  • content marketing en e-mailmarketing


Verder in deze blog bespreken we deze strategieën uitvoeriger.


Wat houdt digitale marketing in?
Digitale marketing omvat alle digitale acties die je levert om potentiële klanten voor je bedrijf te winnen.
Als ondernemer maak je gebruik van een veelheid van digitale kanalen om je aanbod kenbaar te maken en te verspreiden. Het is een verzameling van acties die je toepast om jouw doelgroep te bereiken via het internet.
Als je die doelgroep hebt bereikt, kan je warme leads omzetten naar loyale klanten. 

Een goed doordachte digitale marketingstrategie zorgt ervoor dat relevante gebruikers terugkeren naar je website. En niet alleen dat: we gaan voor een zo hoog mogelijk conversiepercentage! 


Waarom is digitale marketing van belang?
Digitale marketing is belangrijk omdat je doelgroep zich op het internet bevindt. Jouw toekomstige klanten maken continu gebruik van hun smartphones en computers om online toegang te krijgen tot informatie.

Het is een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven geworden: hoe vaak zit jij op jouw telefoon om iets op te zoeken? 
We gebruiken onze smartphone of laptop van zodra we ontwaken tot vlak voordat we naar bed gaan. Of dat een goede evolutie is, laten we hier even in het midden. Het is in elk geval de dagelijkse realiteit!

Je wilt je publiek dus bereiken waar ze het meest waarschijnlijk zijn: ONLINE
Digitale marketing is belangrijk omdat je publiek online is, en als jij daar niet bent met jouw bedrijf, dan mis je een hoop kansen. 


Waarom nemen ondernemers contact met ons op?
Simpelweg omdat wij voor hen een digitale strategie opzetten en hiermee hun bedrijf online op de kaart zetten! 

Hiervoor zou je met ons in zee moeten gaan: 

  • Direct contact: je hebt altijd rechtstreeks contact met Barbara of David. Je krijgt snel een antwoord op jouw vraag. Geen salespersonen of marketeers waar je eerst voorbij moet! Wij gaan voor persoonlijk contact en een transparante samenwerking!
  • Maatwerk: wij bespreken samen met jou onze op maat gemaakte strategie. Wij denken mee met jou en bedenken samen op welke manier jouw bedrijf kan groeien. 
  • Budgettair interessant: digital marketing is een pak goedkoper dan een regular marketing campagne. 


Als je inzet op digitale marketing geef je jezelf dus de mogelijkheid om concurrerend te zijn en op gelijke voet te spelen met grote(re) bedrijven. Je vergroot je online zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google en op social media.

Een ander voordeel is dat je bij online marketing makkelijk de effectiviteit kan meten. Elke maand krijg je een overzicht van de resultaten en wat jouw investering heeft opgeleverd. Is er meer trafic naar jouw website? Zijn er meer telefoons binnen gekomen? Heb je meer volgers op social media? Hoeveel bereik heb je online?
Meten is weten :-)
Op basis van deze cijfers, passen we onze strategie aan.


Concreet?
Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De basis voor een succesvolle digitale marketingstrategie is SEO. Wij zorgen ervoor dat jouw website bovenaan staat bij de zoekresultaten voor bepaalde keywords. Niet via betalende advertenties, maar wel op een organische manier.
En ja… dat kost tijd. Maar het geeft de beste resultaten op lange termijn. We besparen je alle technische details, maar een SEO traject geeft zekere resultaten!

Zoekmachine adverteren (SEA)
Zoekmachine adverteren of search engine advertising verwijst doorgaans naar alle advertenties bovenaan of onderaan een resultatenpagina van een zoekmachine.
Hiervoor maken we gebruik van Google Ads en betaal je een bedrag per klik op een advertentie.
Zoekmachine adverteren kan uiterst effectief zijn, omdat de advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen getoond worden.


Social media marketing
Social media marketing vergroot je online zichtbaarheid door sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en nog veel meer. Door middel van organische content (en eventueel betalende advertenties), kom je in contact met je doelgroep. Je genereert op die manier meer  verkeer naar je website. De resultaten worden geanalyseerd en we houden de vinger aan de pols. 


E-mailmarketing
Met deze vorm van digitale marketing wordt een campagne opgezet aan de hand van  een e-mail, met als doel een product of een dienst te promoten door een mogelijke klant rechtstreeks aan te spreken via zijn e-mailadres.
En vergis je niet: marketing via e-mail is niet dood!
Een e-mailcampagne zou zelfs beter presteren dan een gesponsorde campagne op sociale kanalen. 


Content marketing
Deze term verwijst naar content die wordt gemaakt en gedeeld via verschillende kanalen. Het doel is om waardevolle content naar klanten te verspreiden om brand kenbaar te maken en hun online zichtbaarder te worden. 



Ben je geïnspireerd geraakt door deze blog?
Nice!
Neem even contact met ons op en we bekijken samen de mogelijkheden.
We houden ervan om met jou mee te denken en een solide strategie op te zetten.
Tot snel!




Klaar om in zee te gaan met Maro Media?

Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!

Stuur ons een bericht en we nemen contact op. 

Of bel ons:  0494 30 86 64

Agency Contact Form

Nog meer tips: 

14 apr., 2024
Waarom sociale media onmisbaar is
31 mrt., 2024
Heb jij een website maar vind je het moeilijk om gezien te worden in Google? Wil je graag je online zichtbaarheid vergroten maar wil je nog niet de stap zetten om een SEO-bedrijf in Gent in te schakelen? Geen zorgen, je bent niet alleen. Veel mensen staan voor dit dilemma: ze willen hun website optimaliseren voor zoekmachines, maar hebben niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je zelf kunt nemen om je SEO te verbeteren. Zoekwoorden Een van de grootste uitdagingen bij het optimaliseren van je website is het vinden van de juiste zoekwoorden. Maar hier is het goede nieuws: je hoeft geen dure tools te gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. Begin met het brainstormen van woorden en zinnen die verband houden met jouw website en wat je te bieden hebt. Denk na over de vragen die mensen zouden stellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Gebruik vervolgens een gratis programma zoals de Zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest om te zien hoe vaak deze zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn. Op deze manier weet je hoe kwalitatief je zoekwoorden zijn en of mensen er daadwerkelijk naar zoeken. Kies vervolgens een aantal relevante zoekwoorden om op te focussen en verwerk ze op een natuurlijke manier in de inhoud van je website. Laadsnelheid Een snelle laadtijd is altijd gunstig voor je website, niet alleen omdat dat fijn is voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de rangschikking op Google. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter hij het zal doen in termen van SEO. Om erachter te komen wat de laadtijd is van jouw website, hoef je gelukkig geen technisch genie te zijn. Hier kun je namelijk ook gratis tools voor gebruiken zoals PageSpeed Insights of GTmetrix . Mobielvriendelijk Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen dingen opzoeken op mobiele apparaten. Gelukkig bieden veel hosting-platforms (waar je je website op hebt gemaakt/laten maken), zoals WordPress of WIX , veel mobielvriendelijke opties om je hierbij te helpen. De inhoud Het hebben van een hoogwaardige inhoud op je website is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle SEO-strategie. Google geeft de voorkeur aan websites die relevante en waardevolle inhoud publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ-pagina (frequently asked questions-pagina) waarop je antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over jouw product of dienst. Hoe je dit het beste aanpakt? Begin met het identificeren van onderwerpen die interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep en schrijf vervolgens een tekst die deze onderwerpen behandelt op een informatieve en boeiende manier. Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te verrijken en maak het gemakkelijk te delen op sociale media. Vergeet ook niet om je zoekwoorden in je inhoud te verwerken om je kans op een goede rangschikking in Google te vergroten. Geduld In een notendop, zelfs als je nog niet klaar bent om een ​​professioneel SEO-bedrijf in Gent in te schakelen, zijn er dus nog steeds veel dingen die je zelf kunt doen om je website beter vindbaar te maken op Google. Met een beetje tijd, moeite en geduld kun je je SEO-strategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor meer organisch verkeer naar je websi te.
28 aug., 2023
Onze beste tips om te reageren op online reacties. 
17 mei, 2023
Weet jj hoe je deze knoppen moet gebruiken om je conversie te verhogen?
24 mrt., 2023
Waarom klikken websitebezoekers weg?
08 mrt., 2023
Is jouw profiel geoptimaliseerd?
03 mrt., 2023
Practice what you preach!
door Tori Klein 13 mrt., 2019
Zo gaat het meestal: Je hebt net een project afgewerkt waar je trots op bent en plots schiet het je te binnen: je moet nog een foto trekken voor op Facebook! Je maakt snel de foto, opent de app op je telefoon, verzint een tekstje en klikt op "post". En oops; het was al 7 weken geleden dat je nog eens iets had gepost. Herkenbaar? Soms horen we ondernemers zeggen: "Ik heb dat niet nodig al die social media en ik heb daar ook geen tijd voor". Jammer, want ze laten een mooie kans liggen. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste redenen waarom je wel online actief moet zijn: Je verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je deelt je realisaties Je toont wie je bent en waarvoor je (jouw bedrijf) staat Geloofwaardigheid Klanten gaan online op zoek naar een dienst of bedrijf dat ze nodig hebben. In de meeste gevallen zullen ze Googlen maar steeds vaker belanden ze op jouw social media kanalen. Als die niet volledig zijn ingesteld of wanneer je al heel lang niks meer hebt gepost, dan geeft dat geen goede indruk. Wil je jouw potentiele klanten laten denken dat je maar half werk levert? Of dat je niet meer actief bent? Social media kanalen zijn eigenlijk digitale visitekaartjes. Je wil toch een goede indruk maken? Zorg ervoor dat je regelmatig post en zorg dat je een plan hebt. In een volgende blog gaan we hier dieper op in. Realisaties Heb je net een project afgewerkt? Heb je een mooie review ontvangen? Delen dan maar! Je social media kanalen zijn hét platform bij uitstek om te tonen waar je mee bezig bent en een portfolio op te bouwen. Klanten smullen van jouw resultaten en vinden het leuk om te zien waarmee je bezig bent. Als je weinig IT vaardigheden hebt en niet weet hoe je je website moet aanpassen, dan zijn je social media kanalen the way to go! Show yourself We snappen het: je staat niet graag in de belangstelling en wil eigenlijk niet zelf op de foto. Maar weet dat je klanten vaak bij jou kopen omdat JIJ het bent! Het gaat om JOU want de diensten of het product dat jij levert kunnen ze ook elders verkrijgen. Social media is een ideaal kanaal om aan jouw klanten te tonen wie je bent, waarvoor je staat en waarom ze bij jou klant moeten worden/blijven. It 's all about you! Hopelijk ben je overtuigd waarom die social media kanalen zo belangrijk zijn. En neen: je hoeft niet zelf een dansje te doen voor op TIK TOK. Maar ga aan de slag en denk na over wat je dan wél kan doen! In een volgende blog geven we hierover zeker nog tips. Wij helpen graag om samen met jou een plan op te stellen of om content uit te werken. Voor een aantal klanten onderhouden wij hun social media kanalen en posten we meerdere berichten per week. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak even een afspraak in onze agenda en we luisteren graag naar hoe we kunnen helpen! Tot snel Barbara & David
Share by: