Blog Layout

Hoe reageren op negatieve reviews?

Onze beste tips om te reageren op online reacties.

We leven in een digitaal tijdperk en de online wereld is niet meer weg te denken uit ons leven. Daar is zowat iedereen het ondertussen mee eens :-)
Dat betekent dat bedrijven steeds meer een cruciale rol spelen op bijvoorbeeld social media. 

Social media kanalen, maar zeker ook Google-profielen bieden aan klanten en gebruikers de mogelijkheid om hun mening en ervaring te delen.
Voor de consument is dit van grote waarde want op deze manier kan je in een oogopslag zien of “men” over het bedrijf al dan niet tevreden is.

Dat zorgt er automatisch voor dat het voor bedrijven noodzakelijk is om adequaat te reageren op zowel positieve als negatieve feedback. Ik geef jullie graag mijn tips mee over hoe je als bedrijf kan omgaan met negatieve feedback en deze kan omzetten in kansen voor groei.

1. Blijf kalm en objectief

De eerste reactie op een negatieve recensie kan defensief zijn, vooral als je gelooft dat de kritiek ongegrond is. Het is volledig te begrijpen als je vanuit emotie reageert want je runt je bedrijf met hart en ziel. Helaas heeft jouw klant daar geen boodschap aan, aangezien hij niet dezelfde emotionele binding heeft met je bedrijf. Het is essentieel om een stap achteruit te zetten, de feedback objectief te bekijken en je emoties zo veel mogelijk onder controle te houden. 

2. Reageer snel maar doordacht

Snel reageren toont aan dat je als bedrijf betrokken en proactief bent. Zorg er wel voor dat je eerst de situatie goed begrijpt voordat je reageert, om overhaaste of ongepaste antwoorden te voorkomen. Maar hoe sneller je reageert, hoe beter. Dit toont aan dat je actief bent online en dat schept vertrouwen. 

3. Bied excuses aan

Zelfs als je het gevoel hebt dat de feedback niet 100% terecht is, toont het aanbieden van excuses begrip en empathie. Hierdoor voelt de klant zich gehoord en gewaardeerd. We krijgen heel vaak de feedback dat mensen zich hier zeer ongemakkelijk bij voelen en dat snappen we. Toch is dat the way to go: je toont je van je beste kant en je geeft aan dat je betrokken bent met jouw klant. 

4. Zoek een oplossing

Als een klant een  klacht heeft die echt gegrond is, doe dan je best om een oplossing te bieden. Contacteer je klant en probeer een compromis te maken. Dit kan gaan van een terugbetaling tot het aanbieden van een korting op een volgende aankoop.

5. Gebruik de feedback om te verbeteren

Beschouw negatieve feedback als een kans om te leren en te groeien. Het is de ideale gelegenheid om je diensten of producten te verbeteren. Analyseer de feedback want die is erg waardevol. Je kan onderliggende problemen of moeilijkheden blootleggen en je bedrijf optimaliseren. 

6. Overweeg negatieve feedback offline te nemen

In sommige situaties kan het nuttig zijn om de klant aan te bieden om offline verder te praten, bijvoorbeeld via een privébericht of telefoontje. Hierdoor kun je effectiever op de situatie ingaan zonder dat het gesprek openbaar is. Doe dit zeker als je merkt dat er weinig begrip is of als je het gevoel hebt dat je in cirkeltjes praat. 

7. Blijf transparant en authentiek

Mensen waarderen echtheid. Wees eerlijk als er fouten zijn gemaakt en vermeld de stappen die je neemt om ze recht te zetten.
Wees jezelf! 


Samengevat:

Negatieve feedback kan in eerste instantie teleurstellend zijn, maar door er op de juiste manier mee om te gaan, kan het een kans worden om je bedrijf te laten groeien en verbeteren. Door actief te luisteren, empathisch te reageren en continu bij te leren, kan je online sterker worden en contact maken met je klanten.

Heb je graag nog wat meer uitleg of wil je hier concrete hulp bij?
Contacteer ons en we bekijken graag hoe we je kunnen helpen!


Klaar om in zee te gaan met Maro Media?

Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!

Stuur ons een bericht en we nemen contact op. 

Of bel ons:  0494 30 86 64

Agency Contact Form

Nog meer tips: 

14 apr., 2024
Waarom sociale media onmisbaar is
31 mrt., 2024
Heb jij een website maar vind je het moeilijk om gezien te worden in Google? Wil je graag je online zichtbaarheid vergroten maar wil je nog niet de stap zetten om een SEO-bedrijf in Gent in te schakelen? Geen zorgen, je bent niet alleen. Veel mensen staan voor dit dilemma: ze willen hun website optimaliseren voor zoekmachines, maar hebben niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je zelf kunt nemen om je SEO te verbeteren. Zoekwoorden Een van de grootste uitdagingen bij het optimaliseren van je website is het vinden van de juiste zoekwoorden. Maar hier is het goede nieuws: je hoeft geen dure tools te gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. Begin met het brainstormen van woorden en zinnen die verband houden met jouw website en wat je te bieden hebt. Denk na over de vragen die mensen zouden stellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Gebruik vervolgens een gratis programma zoals de Zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest om te zien hoe vaak deze zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn. Op deze manier weet je hoe kwalitatief je zoekwoorden zijn en of mensen er daadwerkelijk naar zoeken. Kies vervolgens een aantal relevante zoekwoorden om op te focussen en verwerk ze op een natuurlijke manier in de inhoud van je website. Laadsnelheid Een snelle laadtijd is altijd gunstig voor je website, niet alleen omdat dat fijn is voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de rangschikking op Google. Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter hij het zal doen in termen van SEO. Om erachter te komen wat de laadtijd is van jouw website, hoef je gelukkig geen technisch genie te zijn. Hier kun je namelijk ook gratis tools voor gebruiken zoals PageSpeed Insights of GTmetrix . Mobielvriendelijk Zorg er ook voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen dingen opzoeken op mobiele apparaten. Gelukkig bieden veel hosting-platforms (waar je je website op hebt gemaakt/laten maken), zoals WordPress of WIX , veel mobielvriendelijke opties om je hierbij te helpen. De inhoud Het hebben van een hoogwaardige inhoud op je website is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle SEO-strategie. Google geeft de voorkeur aan websites die relevante en waardevolle inhoud publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ-pagina (frequently asked questions-pagina) waarop je antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over jouw product of dienst. Hoe je dit het beste aanpakt? Begin met het identificeren van onderwerpen die interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep en schrijf vervolgens een tekst die deze onderwerpen behandelt op een informatieve en boeiende manier. Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te verrijken en maak het gemakkelijk te delen op sociale media. Vergeet ook niet om je zoekwoorden in je inhoud te verwerken om je kans op een goede rangschikking in Google te vergroten. Geduld In een notendop, zelfs als je nog niet klaar bent om een ​​professioneel SEO-bedrijf in Gent in te schakelen, zijn er dus nog steeds veel dingen die je zelf kunt doen om je website beter vindbaar te maken op Google. Met een beetje tijd, moeite en geduld kun je je SEO-strategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor meer organisch verkeer naar je websi te.
04 aug., 2023
Een handleiding voor marketing in de digitale wereld vandaag
17 mei, 2023
Weet jj hoe je deze knoppen moet gebruiken om je conversie te verhogen?
24 mrt., 2023
Waarom klikken websitebezoekers weg?
08 mrt., 2023
Is jouw profiel geoptimaliseerd?
03 mrt., 2023
Practice what you preach!
door Tori Klein 13 mrt., 2019
Zo gaat het meestal: Je hebt net een project afgewerkt waar je trots op bent en plots schiet het je te binnen: je moet nog een foto trekken voor op Facebook! Je maakt snel de foto, opent de app op je telefoon, verzint een tekstje en klikt op "post". En oops; het was al 7 weken geleden dat je nog eens iets had gepost. Herkenbaar? Soms horen we ondernemers zeggen: "Ik heb dat niet nodig al die social media en ik heb daar ook geen tijd voor". Jammer, want ze laten een mooie kans liggen. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste redenen waarom je wel online actief moet zijn: Je verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je deelt je realisaties Je toont wie je bent en waarvoor je (jouw bedrijf) staat Geloofwaardigheid Klanten gaan online op zoek naar een dienst of bedrijf dat ze nodig hebben. In de meeste gevallen zullen ze Googlen maar steeds vaker belanden ze op jouw social media kanalen. Als die niet volledig zijn ingesteld of wanneer je al heel lang niks meer hebt gepost, dan geeft dat geen goede indruk. Wil je jouw potentiele klanten laten denken dat je maar half werk levert? Of dat je niet meer actief bent? Social media kanalen zijn eigenlijk digitale visitekaartjes. Je wil toch een goede indruk maken? Zorg ervoor dat je regelmatig post en zorg dat je een plan hebt. In een volgende blog gaan we hier dieper op in. Realisaties Heb je net een project afgewerkt? Heb je een mooie review ontvangen? Delen dan maar! Je social media kanalen zijn hét platform bij uitstek om te tonen waar je mee bezig bent en een portfolio op te bouwen. Klanten smullen van jouw resultaten en vinden het leuk om te zien waarmee je bezig bent. Als je weinig IT vaardigheden hebt en niet weet hoe je je website moet aanpassen, dan zijn je social media kanalen the way to go! Show yourself We snappen het: je staat niet graag in de belangstelling en wil eigenlijk niet zelf op de foto. Maar weet dat je klanten vaak bij jou kopen omdat JIJ het bent! Het gaat om JOU want de diensten of het product dat jij levert kunnen ze ook elders verkrijgen. Social media is een ideaal kanaal om aan jouw klanten te tonen wie je bent, waarvoor je staat en waarom ze bij jou klant moeten worden/blijven. It 's all about you! Hopelijk ben je overtuigd waarom die social media kanalen zo belangrijk zijn. En neen: je hoeft niet zelf een dansje te doen voor op TIK TOK. Maar ga aan de slag en denk na over wat je dan wél kan doen! In een volgende blog geven we hierover zeker nog tips. Wij helpen graag om samen met jou een plan op te stellen of om content uit te werken. Voor een aantal klanten onderhouden wij hun social media kanalen en posten we meerdere berichten per week. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak even een afspraak in onze agenda en we luisteren graag naar hoe we kunnen helpen! Tot snel Barbara & David
Share by: