ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk een reeks van aanpassingen die we gaan uitvoeren aan de website of bepaalde webpagina’s. Het doel is om zo deze pagina hoger te doen scoren in de zoekmachines en zo meer bezoekers en/of potentiële klanten aan te trekken.
Bloggers maken vaak een website omtrent een bepaald topic en voor hen is het de bedoeling om zo veel mogelijk lezers naar hun blog aan te trekken.
De meest gebruikte zoekmachine is Google maar ook Bing en Yahoo zijn bekend bij de meeste mensen, de zoekmachine optimalisatie strategie die wij toepassen zorgt voor hogere rankings en dus meer bezoekers op jouw website. Dit zou moeten resulteren in meer aanvragen voor jouw dienst of product.
Bekijk op de pagina van
SEO Consultant hoe wij de volledige zoekmachine optimalisatie gaan uitvoeren. Dit klinkt een beetje tegenstrijdig want zoals hierboven vermeld, alles wat we effectief gaan optimaliseren is de website en alles waar we zelf beheerder van zijn en niet de zoekmachine op zich.
Wij horen graag van jou!
Contacteer ons
Waarom zou je zoekmachine optimalisatie doen?
De grafiek rechts toont aan hoeveel zoekopdrachten er dagelijks online worden uitgevoerd in België. Als je dit cijfer ziet dan is het vrij duidelijk dat ervoor zorgen dat jouw bedrijf online gevonden wordt uitermate belangrijk is.
Dit is een kans om met beide handen te grijpen. Sinds Covid is er een enorme stijging in het online zoeken en de verdere digitalisering zorgt ervoor dat deze stijgende trend aanhoudt.
De trend is dat sinds Covid heel veel mensen producten en diensten online zoeken.
Wat zeggen onze klanten op Google?
Top 25 acties voor zoekmachine optimalisatie
Hier geef ik je alvast een top 25 mee van acties die wij, als SEO specialist, ondernemen om jouw website naar een hogere ranking te duwen.
- Onderzoeken en de focus leggen op relevante zoekwoorden
Gebruik zoekwoorden die jouw potentiële bezoekers echt gebruiken en verwerk ze op een natuurlijke manier in je content. - Optimaliseer de titel-tag (title tag)
Plaats het belangrijkste zoekwoord in je title tag en zorg dat de titel aantrekkelijk is en onder de 60 tekens blijft. - Schrijf een overtuigende meta-omschrijving
Zorg dat je de mensen overtuigt om jouw site aan te klikken en vermeld het zoekwoord nogmaals. Hou je vast aan een lengte tussen 120-160 tekens. - Gebruik een korte en duidelijke URL-structuur
Kort, beschrijvend en met het zoekwoord erin. Belangrijk is dat je geen random url gebruikt zoals “pagina001” - Optimaliseer koppen (H1, H2, H3)
Stel je zoekwoorden en koppen correct in om structuur te geven aan je pagina en zo duidelijk het onderscheid te maken tussen de hoofdzaken en bijzaken op de desbetreffende pagina. - Schrijf kwalitatieve, unieke content
Schrijf waardevolle en originele content die bezoekers echt vooruit helpt. Dit is goed voor je website en zorgt ook dat de surftijd van je bezoeker verhoogt. - Gebruik zoekwoorden natuurlijk in de tekst
Ga niet overmatig je zoekwoorden integreren in je tekst, maar zorg dat het natuurlijk blijft. - Internal linking
Maak interne links naar gerelateerde pagina’s binnen je eigen website. Je creëert als het ware een web doorheen je website. - Gebruik alt-teksten bij afbeeldingen
Plaats een ALT tekst bij al je afbeeldingen, gebruik daarvoor relevante zoekwoorden, dit helpt Google ook beter begrijpen waarover de afbeelding gaat. - Optimaliseer afbeeldingen voor de laadsnelheid
Verklein afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies en sla ze op als “.webp” bestanden. - Zorg voor snelle laadtijden van je pagina
Minimaliseer scripts die vertragen, maak gebruik van caching en zorg dat je website op een snelle hosting staat. - Maak je website mobielvriendelijk (responsive design)
Google geeft de voorkeur aan mobielvriendelijke sites, een belangrijk item dus.
13. Gebruik gestructureerde data (schema markup)
Help Google begrijpen waar je pagina over gaat, via een schema kan hij die informatie makkelijk lezen.
14. Zorg voor goede leesbaarheid
Gebruik korte paragrafen op je verschillende pagina’s. Steek er ook opsommingen in en zorg voor voldoende witruimte. Afbeeldingen of video’s zorgen voor een mooi geheel, dus vergeet deze niet.
15. Gebruik relevante synoniemen en gerelateerde termen
Google maakt ook gebruik van NLP. Deze afkorting staat voor natural language processing. Google leert a.d.h.v. machine learning wat jij schrijft. Hij leert zo ook de verschillende synoniemen.
16. Beperk gebruik van pop-ups en storende advertenties
Dit is heel storend voor je bezoekers en kan je ranking negatief beïnvloeden.
17. Maak gebruik van ‘breadcrumbs’
Deze breadcrumbs geven aan waar de gebruiker zich momenteel bevindt op jouw website. Dit verbetert de navigatie en gebruikerservaring en kan ervoor zorgen dat ze langer surfen op je site.
18. Gebruik HTTPS (SSL-certificaat)
Veiligheid is een belangrijke ranking factor, geen paniek wij kunnen dit in orde maken voor jou.
19. Vermijd duplicate content
Zorg ervoor dat elke webpagina unieke content bevat. Google kan perfect zien als je teksten hebt gekopieerd van andere websites. Dit kan nefast zijn voor je ranking.
20. Gebruik een XML-sitemap
Zorg dat de zoekmachines je webpagina’s makkelijk kunnen vinden, in de sitemap staat een overzicht van alle webpagina’s die online staan op het internet. Dit stimuleert ook het indexeren van de pagina’s. .
21. Controleer en herstel de gebroken links
Dit verbetert in eerste instantie de gebruikerservaring en ook de zoekmachine optimalisatie, Google heeft niet graag losse eindjes. Zorg dat jouw bezoeker nooit in “niemandsland” terechtkomt. Veel kans dat hij dan jouw website verlaat.
22. Plaats call-to-actions (CTA’s)
Zorg dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren en je kunnen contacteren, vermeld dus zeker regelmatig een “neem contact” knop. Zo kunnen ze je bellen, mailen of een bericht via het contactformulier sturen.
23. Update regelmatig je content
Houd alle informatie op de website actueel en relevant. Een goede manier om content toe te voegen is door het schrijven van interessante blogs. Dit helpt het aantal bezoekers omhoog krijgen en helpt voor jouw zoekmachine optimalisatie.
24. Voeg multimedia toe (video’s, infographics)
Dit verhoogt de betrokkenheid en houdt bezoekers langer op je site, dit wordt ook dwell time genoemd.
25. Monitor en analyseer prestaties met tools zoals Google Analytics en Search Console
Voeg je website in eerste instantie toe aan je Google Search console, dit helpt jou website snel indexeren. Als tweede stap voeg je je website toe aan Google Analytics 4. Zo zie je de cijfers van jouw website en kun je aanpassen waar nodig. Je ziet ook voor welke zoekwoorden bezoekers bij jou terechtkomen. Heel interessant om daar wat in rond te neuzen. Focus je op zoekwoorden die vaak gezocht worden
Met deze tips kan je al aan de slag. Als je graag wil dat Maro Media jou helpt met het uitvoeren van deze tips voor zoekmachine optimalisatie aarzel niet om ons te contacteren.