GOOGLE OPTIMALISATIE
Google optimalisatie voor SEO & SEA
De term google optimalisatie wordt voornamelijk gebruikt in het kader van SEO en Google advertenties.
Het doel van deze 2 marketingstrategieën is dat je zo hoog mogelijk staat bij de zoekresultaten in een zoekmachine en daardoor nieuwe aanvragen voor jouw producten of diensten krijgt.
Bij Google advertenties betaal je aan Google om bovenaan de zoekresultaten te staan. SEO kadert in het optimaliseren van je website om die bovenaan de organische zoekresultaten te krijgen. Beiden worden vaak door een marketingbedrijf uitgevoerd.
We zullen beide optimalisaties apart bespreken maar de eerste stap in deze twee strategieën is voor allebei van toepassing.
Laat je horen!
Contacteer ons
Het zoekwoorden onderzoek bij een Google optimalisatie
Via het zoekwoorden onderzoek proberen we in kaart te brengen wat potentiële klanten zoeken op het internet.
Door de juiste zoekwoorden te achterhalen in functie van jouw bedrijf kunnen we een gerichte strategie opstellen.
Bij een Google optimalisatie proberen we de exacte match zoekwoorden te achterhalen, deze hebben ook een waarde in de SEA campagnes. Hoe beter we kunnen bepalen wat mensen zoeken, hoe gerichter we een antwoord kunnen vormen op hun vraag. Concreet wil dit zeggen dat mensen iets in geven in een zoekmachine en dat onze website bovenaan staat bij de zoekresultaten.
Dit zorgt ervoor dat we inzicht krijgen in de specifieke zoekopdrachten die enerzijds jouw advertenties zullen activeren en anderzijds jouw website organisch bovenaan zullen plaatsen afhankelijk van de gekozen strategie.
Hier gaan we ook negatieve zoekwoorden moeten noteren die bij de advertenties vaak aangeklikt worden en ons zo advertentiebudget kosten maar nooit voor een conversie zullen zorgen. Deze termen gaan we voor SEA dan uitsluiten. Zo krijgen we grip op advertentiebudget dat mogelijk aan de verkeerde zoekopdrachten zou verspild worden.

Google Optimalisatie - SEO
1. Analyse van de website
We gaan de website van dichterbij bekijken om te onderzoeken welke optimalisaties er nog kunnen uitgevoerd worden.
We gaan ons daar richten op 3 hoofdzaken: het optimaliseren van de content, de technische SEO en de off-page SEO.
2. Contentoptimalisatie (On-Page SEO)
Hier gaan we zoekwoorden strategisch vermelden in:
- Zijn de hoofdzoekwoorden vermeld in de pagina- of blogtitels (H1)
- Eventuele secundaire keywords plaatsen we in de subkoppen (H2/H3)
- Is de meta title & meta description ingesteld.
- Zijn de URL's duidelijk
- Zijn de teksten vlot geschreven, makkelijk leesbaar en geven ze een antwoord op de vraag
- We gaan altijd de Alt-teksten van de afbeeldingen instellen met een gepaste omschrijving
Houd er rekening mee dat je altijd eerst schrijft voor de gebruiker en dan pas voor Google.
3. Technische SEO
Dit betekent dat we als SEO specialist ervoor zorgen dat je website technisch in orde is.
- Heeft de site een snelle laadtijd (onder 3 seconden)
- Is deze mobiel vriendelijk voor de mobiele gebruikers
- Is er een sitemap.xml aanwezig, die geeft Google een mooi overzicht van alle bestaande pagina's
- Zijn de canonical tags correct ingesteld
- Is er een Structured data (schema markup) aanwezig, die code geeft Google alle informatie over je website in een notendop.
- Linkbuilding of ook wel Off-Page SEO genoemd
We streven ernaar om kwalitatieve backlinks te verzamelen om de autoriteit van je website te verhogen:
- We doen een outreach naar relevante websites of blogs
- We gaan gastblogs schrijven
- Interne links zorgen ervoor dat er makkelijk kan genavigeerd worden op je website
- Je website aanmelden bij partners of gerelateerde verzamelpagina's
"Wanneer SEO en SEA samenwerken, is 1 + 1 niet 2, maar 3. De impact groeit exponentieel." – Rand Fishkin (Moz-oprichter, marketingexpert)


Wat zeggen onze klanten op Google?
Google Optimalisatie - SEA of Google Ads
1. Een combinatie maken tussen brede én exacte zoekwoorden
Een goed evenwicht vinden tussen broad match en exact match zoekwoorden is cruciaal om een succesvolle campagne op te zetten. Deze Google optimalisatie is heel belangrijk.
Waarom broad match plots in 2025 wél werkt:
De manier waarop mensen zoeken is veranderd. Doordat Google constant zijn algoritmes updated en er ondertussen ook hun nu ook geactiveerd bij lange, conversatiegerichte zoekopdrachten op die steedsAI analyse is bijgekomen zijn brede zoektermen steeds belangrijker. De campagnes worden vaker en vaker gebruikt worden door bezoekers.
Tegelijkertijd heb je de exacte match zoekwoorden die ervoor zorgen dat je meer inzicht krijgt over de prestaties van specifieke zoektermen. Daar kun je dan eventueel meer op inzetten en zo wordt dus de advertentiestrategie constant bijgesteld.
We gaan meestal je campagne in eerste instantie opstarten met enkele brede zoekwoorden en goed aanvullen met exacte keywords. Dan gaan we kijken wat de resultaten zijn. Als er te weinig nieuwe aanvragen binnenkomen, kunnen we nog altijd breder gaan met de instelling van de zoekwoorden.
2. Negatieve zoekwoorden niet onderschatten
Voldoende aandacht besteden aan het instellen van de negatieve zoekwoorden voorkomt dat je advertentie vertoond wordt bij minder relevante zoekopdrachten. Hou er wel rekening mee dat negatieve zoekwoorden anders werken dan reguliere zoekwoorden.
Een woordje uitleg:
Broad match negatief: als de exacte combinatie van de zoekwoorden in die volgorde voorkomt wordt de advertentie niet getoond.
Phrase match negatief: blokkeert de advertentie als de zoekwoorden in die precieze volgorde staan, maar geen varianten.
Exact match negatief: Als de zoekwoorden identiek zijn wordt de advertentie niet getoond
Pas als je het verschil goed begrijpt kun je gericht uitsluitingen doen zonder bereik te verliezen van potentiële klanten
3. Advertentievarianten A/B-testen: dit is nog steeds heel belangrijk
A/B testen blijft nog steeds een goede strategie. Zo kun je achterhalen wat werkt en wat niet werkt. Dan kun je terug nieuwe zaken testen om zo steeds betere resultaten te halen. Dit kan zijn door het veranderen van kopteksten, titels, visuals en landingspagina's... Je kan vooraf nooit voorspellen welke instellingen het best zullen werken.
We doen dit omdat je alleen zo kan ontdekken wat echt het verschil maakt in volgende zaken:
Klikfrequentie (CTR): Hoe vaak wordt er doorgeklikt op de advertentie?
Conversieratio: Hoe vaak resulteert dit in een aanvraag?
Kosten per conversie: Nadien krijgen we te zien hoeveel een conversie kost.
Doordat we telkens één onderdeel gaan testen, behouden we de volledige controle over het optimalisatieproces. We gaan ook altijd alle aanpassingen gaan documenteren zo kunnen we steeds teruggaan naar een vorige instelling.
Wanneer het duidelijk wordt welke campagne het beste resultaat oplevert dan pauzeren we de minder presterende variant en ontwikkelen we een nieuwe om terug een nieuwe test te doen.
Statistieken waarom SEO en SEA samen zo krachtig zijn
1. Grotere zichtbaarheid en meer klik potentieel
Volgens Google stijgt je CTR stijgt met 50% als een pagina zowel organisch als betaald zichtbaar is binnen de zoekresultaten.
Als een bezoeker zowel een betaalde als een organische vermelding ziet staan, dan is de kans groter dat hij klikt op één van de twee of allebei.
2. Hogere ROI
Het combineren van een SEO en een SEA campagne kan de totale conversieratio verhogen met 30 tot 40% (Bron: WordStream).
Doordat we inzichten uit onze SEA campagne (zoals bijvoorbeeld de best presterende zoekwoorden of advertenties) te gebruiken in onze SEO-content, stijgt de positie van deze organische content aanzienlijk.
3. Samenhang van data
Bedrijven die samen SEO en SEA in hun marketingstrategie opnemen, hebben 2x meer kans op omzetgroei (Bron: Conductor, 2022).
Onze SEA campagnes geven ons directe data (zoals CTR en conversie per zoekwoord) die gaan we op hun beurt in onze SEO gebruiken voor het aanmaken van nieuwe pagina's en bijbehorende content.
4. Bezoekers vertrouwen je merk
Wanneer jouw merk zowel op nummer 1 staat in de Google advertenties als bij de organische resultaten, dan gaat jouw merkherkenning met 80% omhoog (Bron: Nielsen).
Deze dubbele aanwezigheid zorgt automatisch voor autoriteit en vertrouwen bij de bezoeker en dus jouw nieuwe potentiële klant.
Bij Maro Media helpen we je graag verder met je SEO en Google Ads strategie, plan zeker eens een afspraak in voor een brainstorm. We bekijken graag met jou hoe we kunnen helpen en welke strategie het beste past bij jouw bedrijf.