WEBSITE ANALYSE


Waarom een website analyse?


Door een website analyse uit te voeren gaan we onderzoeken wat beter kan op jouw website, dit is de eerste stap naar een beter presterende website. 


We proberen volgende aspecten in beeld te brengen met elk zijn specifieke belangrijkheid. 


Hoe scoort de website  als het gaat over :

  • Gebruikerservaring van je bezoekers
  • Conversie van potentiële klanten
  • SEO instellingen die Google belangrijk vindt


Als je alle resultaten van dit onderzoek gaat toepassen, dan zal jouw online aanwezigheid al heel wat sterker zijn.


Een bijkomend voordeel is dat je zo een voorsprong kan nemen op jouw online concurrenten als jouw website plots uitblinkt op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, inhoud en Google rankings.


Misschien is jouw website al perfect in orde, maar eens een controle laten uitvoeren geeft je zekerheid. Ook hier is de vaak terugkerende regel "meten is weten" van toepassing.

Wij horen graag van jou!

Contacteer ons

1. Navigatie en structuur: de ruggengraat van je website


Een goed gestructureerde navigatie  is zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines belangrijk. Zorg ervoor je een overzichtelijke menustructuur hebt met duidelijke titels, zorg voor voldoende witruimte  Denk ook na over wat een logische hiërarchie in je dropdown-menu’s zou zijn.


Zorg ook dat er niet te veel items in je menu staan. Vermijd te lange titels en een moeilijk te lezen opmaak. Zorg ook dat er bovenaan je pagina een contactknop  staat. Dit geef jouw bezoeker al een eerste kans om jou makkelijk te contacteren. 

2. De kracht van een sterke “boven de vouw” sectie

Wat krijgt een bezoeker als eerste te zien bij het laden van een bepaalde webpagina? Deze bovenste zone boven de vouw is heel belangrijk.


We controleren als dit een aantrekkelijke afbeelding is en als die relevant is. We kijken ook na als de titel duidelijk is zodat de bezoeker onmiddellijk weet dat hij op de juiste pagina terecht is gekomen.


Bijvoorbeeld: Een burn-out coach kan hier een rustgevende foto plaatsen met daarop de tekst “Krijg weer ademruimte in je hoofd en in je agenda – coaching voor professionals met stressklachten”, en een duidelijke knop: “Plan een gratis kennismaking.”

3. SEO & vindbaarheid

On page SEO

In eerste instantie gaan we kijken naar de on-page SEO. Zijn de titels en de meta-beschrijvingen correct ingevuld en toepasselijk? Zijn de zoekwoorden voldoende aanwezig op de webpagina. Is de pagina titel ingesteld en is het de juiste voor die pagina. 


Technische SEO

Daarnaast gaan we ook kijken naar de technische SEO.

Zijn de namen van de URL's logisch opgebouwd. Hoe snel is de laadtijd van de website. Is jouw website compatibel voor smartphone m.a.w. is hij mobiel vriendelijk. Zijn er alt teksten ingesteld bij de afbeeldingen, deze helpen Google begrijpen waarover de pagina gaat. Zijn de afbeeldingen in het juiste formaat opgeslagen?
Is er een sitemap op je website, deze heeft Google een overzicht van al jouw pagina's. Dit helpt om pagina's snel te indexeren zodat ze kunnen gevonden worden door bezoekers

4. Interactie? Zoekbox, contact en prijsinfo aanwezig?

Tegenwoordig is snelheid en gebruikersgemak cruciaal als je bezoekers op je website wil krijgen én houden. Heb je een grote website met veel pagina's of producten dan is een duidelijke zoekbox aan te raden.  Daarnaast is het super belangrijk dat jouw contactinformatie (telefoonnummer, e-mail, locatie) makkelijk te vinden zijn. Niets is frustrerender dan lang zoeken naar de juiste informatie om contact op te nemen.  Zijn er richtprijzen vermeld op je website, zijn deze actueel? Dit vergroot het vertrouwen bij je potentiële klanten en  verhoogt de conversiekans.

5. Content en beschrijvingen: informeer én overtuig

Heb je dunne content die niet overtuigend overkomt? Informeer je duidelijk je bezoeker of staat er veel nietszeggende abstracte tekst?  Als je goede content hebt dan kun je mensen echt overtuigen? Geef bij al jouw producten of diensten korte maar duidelijke beschrijvingen. Deze helpen potentiële klanten en Google verder om te begrijpen waarover jouw webpagina gaat. 

6. Locatie en bereikbaarheid

Is jouw werkgebied of leveringsgebied vermeld op jouw website? Laat jouw potentiële klanten weten in welke regio je actief bent. Kunnen bezoekers wereldwijd bestellen of enkel in België? Lever je diensten in heel het land of enkel in een straal van 30km? Hoe duidelijker je hierover bent hoe beter, wij voegen steeds een kaart of duidelijke leveringsvoorwaarden toe aan de website.


Wat zeggen onze klanten op Google?


Contacteer ons